
Fear and Loathing on the Campaign Trail: The Role of Terrorist Threat in Russian 
Election Campaigns 

 

Sarah Oates 
Politics Department 

University of Glasgow 
Glasgow G12 8RT 
United Kingdom 

Email: s.oates@socsci.gla.ac.uk

Prepared for delivery at the 2004 Annual Meeting of the American Political Science 
Association, September 2 - September 5, 2004 



2

As terrorist attacks have become more immediate threats for large nations, 
what role do fear and concern over terrorism play in campaign strategy, media 
coverage and vote choice during elections? Although terrorist groups and the mass 
media have had an uneasy relationship for decades, the events of 9/11 and its 
aftermath have intensified the classic journalistic dilemma. If terrorists are deprived of 
what Margaret Thatcher so famously called “the oxygen of publicity,” are they in fact 
denied part of their victory in a campaign of terror? Alternatively, if a public is poorly 
informed about either the political agenda of terrorists or their actual threat, are 
citizens left without both political knowledge and critical safety information? Election 
campaigns offer a particularly useful way to examine these issues, principally in 
countries that recently have experienced deadly terrorist attacks. While the public has 
relatively little input into security concerns in the short term, elections can offer a 
time for the public to express their opinion by choosing among various policy options. 
This paper is the first stage of a project that will examine the role of terrorist threat 
and security concerns in elections in Russia and the United States.1 Under 
consideration is whether politicians, parties and the media use nationalist or 
xenophobic rhetoric in their discussions of these issues or whether any of those 
involved frame the discussion under the broader terms of international affairs and 
cooperation. This paper will use material from the main Russian nightly news in the 
2003 parliamentary elections as well as focus-group discussions on the parliamentary 
and 2004 presidential campaigns to discuss the framing of terrorist threat in Russian 
elections. What emerges from the Russian study is that while the prime-time news 
shows on state-run and commercial television cover terrorism differently, neither 
provide in-depth or meaningful analysis of the events. State-run television news 
focused more on international terrorism, while commercial television news featured 
more on terrorism related to Chechnya and news on Chechnya in general. There was 
little discussion of any issues, including terrorism, in the 2003 parliament campaign. 
In turn, focus-group participants found little link between terrorism and vote choice, 
although the notion of strong, stable Russia was a part of their calculus in their 
support for the only viable presidential choice, Vladimir Putin, in 2004.  
Terrorism, Media and Elections  

Benson (2004) and Gitlin (2004) point to comparative media and politics as 
the most promising area in which to develop useful models of media behavior that are 
more analytical than descriptive. As Benson states: “Since variation at the system 
level is most clearly seen via cross-national comparative studies, international 
research is best positioned to build more generalizable theory about the production of 
journalistically mediated political discourse” (p. 275). In particular, Benson feels that 
comparative work lifts political scientists away from considering the media as a 
dependent variable: “The challenge, then, is to bring the same sophisticated analysis 
to bear on understanding media as an independent variable, as part of the process of 
political meaning making rather than just a convenient indicator of the outcome. This 
is a worthy, but difficult task” (p. 276, emphasis in original).  There is relatively little 
work in comparative media and politics. Part of this reason is the difficulty of the 
task, as understanding media content and systems across a range of countries is 
enormously complex. There have been some excellent studies that have compared 
media in foreign countries, particularly in times of elections, which have offered 

1 This project is funded by a grant from the U.K. Economic and Social Research Council under its New 
Security Challenges Programme. 



3

important comparative analysis and influenced the study in this paper (particularly 
Semetko et al. 1991 as well as Kaid and Holtz-Bacha 1995). This study is an attempt 
to look at how the politicians talk about terrorism and security issues; how major 
television networks cover these issues in the campaign; and how the audience 
responds in both Russia and the United States. The media function as an independent 
variable on perceptions on terrorism issues, how viewers filter these perceptions 
during the campaign and how the perceptions impact vote choice among viewers. The 
study lacks a large public opinion survey that could trace the statistical relationship 
among viewing patterns, attitudes and vote choice. However, this project will offer 
important qualitative comments from citizens in two countries about their reaction to 
terrorism coverage in elections, as well as develop a body of knowledge and analysis 
about the form of that coverage. In other words, this project is seeking the right 
questions to ask of an audience when considering how they evaluate and use 
messages about terrorism and international security in elections.  

The central question regarding media and terrorism has been the dangerously 
symbiotic relationship of the two (Wilkinson 1997). Terrorists rely on the media to 
maximize the effect of their ‘spectaculars’ such as bombings and airline hijackings. 
As part of their coverage, the media will publicize and, to a degree, legitimize the 
terrorists by describing their political agenda, their background and other history. The 
media themselves are caught up in this dilemma, unable to ignore large events or the 
human tragedy of terrorist victims. In addition, the public is hungry for news and – 
arguably – for coverage that attempts to both explain the causes of terrorism as well 
as reassure the public of their safety. Although the dilemma is universal, the actual 
media coverage of terrorism differs markedly among countries and is particularly 
different in non-democratic systems. While Wilkinson points out that the media in a 
democratic society have a responsibility to rise above the tactics of the terrorists and 
provide fair, responsible coverage, this norm is not present in Russian journalism. 
While the ‘objective’ model of U.S. journalism and its role as a civic watchdog both 
have been sorely tried by 9/11, particularly as President Bush’s initial frame for the 
attacks overwhelmingly dominated the news (Entman 2003), there has never been a 
balanced or objective media in Russia.  

The Russian approach to terrorism coverage is best understood within the 
context of the highly polemical Russian media. Russian journalists adhere to neither 
the notion of balance nor non-biased reporting; rather their news is presented through 
the prism of political or commercial preferences. While this is not the Soviet style of 
propaganda, it is rapidly approaching a chorus of approval for Putin and his policies. 
As Putin and his administration are pursuing war against Chechnya, there is no 
attempt to analyze or understand the enemy. Rather, the bulk of the Russian coverage 
of terrorism is devoted to news from the scene of the latest atrocity and statements 
from leaders on how they will pursue the terrorists and re-impose order. That being 
said, Wilkinson suggests that the commercial media may use the intensity and drama 
of terrorist attacks as fodder for compelling coverage and notes that studies have 
shown increases in viewer ship during terrorist attacks (2003). The Russian case 
offers an excellent opportunity to see the differences in terrorism coverage in state-run 
and commercial television, serving as a measure of how much autonomy and variety 
remain in the media sphere in which freedom has narrowed rapidly.2

2 The project will go on to compare election news coverage on ABC, CBS, NBC and the Fox Network 
from Labor Day 2004 through Election Day. The taping and coding of the U.S. news is being co-
ordinated by Prof. Lynda Lee Kaid and the U-Vote team at the University of Florida in Gainesville.  



4

Hewitt (1992) is one of the few authors to highlight the unevenness in 
coverage of terrorist groups by country. For example, the German media have 
“exaggerated the dangers of terrorism and supported government countermeasures 
wholeheartedly” (p. 174). In Italy, coverage of terrorism changed significantly in 
1970s, as a tolerance for the Red Brigade as a type of modern Robin Hoods gave way 
to “virtually unanimous” condemnation of terrorism in wake of escalating assaults 
and violence (pp. 174-5). Hewitt cites bias and unfairness in coverage of terrorists in 
democratic countries, particularly by the British media in Northern Ireland. Despite 
the variation in coverage among countries, Hewitt found certain parallels, such as 
extensive coverage including dead bodies, funerals, grieving relatives and physical 
destruction. He saw the tendency in North America and Great Britain for the media to 
ignore the social causes and goals of terrorism (p. 177). However, his research found 
that the media did not “invariably reflect the official perspective” (p. 177). Hoffman 
also found that “terrorist” was not necessarily a negative term for all audiences. For 
example, up to 95 percent of Palestinians had a positive view of the PLO “terrorists”, 
while in South Africa only 38 percent of blacks had a positive image of the ANC 
terrorists. Most of the research cited by Hoffman suggests that the level of support 
respondents in various countries felt for terrorists was much more closely linked to 
their own proximity to terrorist attacks rather than media coverage of terrorism. 
Although Hoffman wrote this chapter almost a decade before 9/11 and the spate of 
terrorist attacks in Russia, the point he makes is very salient to the present situation: 
The public respond more intensely and more emotively when terrorism ceases to be 
abstract and becomes concrete. Hoffman ends his chapter with a call for more 
research and – echoing Benson – a need to establish the media as an independent 
variable: “The cross-national variation in public attitudes is suggestive. To what 
extent does it reflect experience with terrorism and to what extent is it a result of 
differences in how the media portray terrorism?” 
 This project was designed to build on existing research on campaign coverage 
in state-run and commercial television in Russia (Helvey and Oates 1998, Oates and 
Roselle 2000, Oates 2004, Mickiewicz 1999, EIM 1995, EIM 1996, EIM 1999, EIM 
2000, OSCE 2004). However, research in Russia over the past year has found little 
linkage between elections and terrorism because both the parliamentary and 
presidential elections were driven by personality and power as opposed to actual 
issues. At the same time, however, terrorism and security issues remained 
extraordinarily important to Russian citizens. Thus, this paper tracks two important 
indicators in the framing of terrorist threat in the Russian media during election 
campaigns. First, this paper offers a quantitative and qualitative content analysis of 
campaign coverage on the prime news shows on the two main state-run and 
commercial television channels in Russia. In addition, the paper presents the findings 
from ten focus groups of Russian citizens who discussed terrorism, the media and 
elections just after the March 2004 re-election of President Putin. At issue were the 
following questions that could be applied to the study of comparative media and 
politics:  

1. Did the prime-time news shows on state-run television and commercial 
television cover terrorism differently?  

2. Did the Russian audience, as expressed by the focus-group participants, 
perceive particular differences in the coverage of terrorism on state-run and 
commercial television?  

3. What did the focus-group participants think of the coverage of elections and 
terrorism and did they equate the two?  



5

Russian Elections: A Brief History 
 The 1993 Russian Constitution created a system with a president elected via 
popular vote and a two-chamber parliament called the Federative Assembly. The 
upper house of the parliament, the Council of the Federation, was popularly elected in 
1993, but has since been filled by appointment via the regions. After the first Duma 
(the lower house of the parliament) sat for just two years, Duma elections have been 
held regularly every four years and voters cast two votes – one for their favorite 
candidate in their single-member district and the other for their favorite party on the 
national list. Half of the 450 seats are given to winners in 225 single-member districts 
and the other 225 are divided among parties that win 5 percent or more of the party-
list vote. The 1993 elections featured a surprise victory by a nationalist party, the 
Liberal-Democrat Party of Russia, which won 23 percent of the party-list votes and a 
sizable faction in the new parliament. The pro-government party Russia’s Choice, the 
Communist Party of the Russian Federation and a liberal party called Yabloko also 
fared relatively well. The victory of the nationalists in the party-list ballot was 
balanced by a strong showing by pro-government candidates in the district races. To a 
degree, the first Duma elections in 1993 set a pattern for subsequent elections. While 
the fortunes of the Liberal Democrats and the Communists have waxed and waned 
over the years, they have won party-list seats in every election. The pro-government 
forces faltered, dropping to 10 percent of the party-list vote in 1995, but improved to 
overwhelmingly dominate both the party-list and single-member district races by 
2003. While the central pro-Kremlin party has changed its name and its formation in 
the 1995, 1999 and 2003 Duma elections, the forces behind it have remained 
relatively static. The rising strength of the pro-government parties parallels the 
growing dominance of the central Kremlin forces in Russian politics.  

At the same time, the pro-government Russian political parties developed 
aggressive media tactics, coming to dominate television. A particularly successful 
tactic, identified in earlier studies (Oates 2003, Oates 2004) was that of the 
‘broadcast’ party, i.e. parties that eschewed policies and accountability for relatively 
slick, flashy imagery during the election campaigns. Pro-government forces, notably 
those backed by the Kremlin, were particularly effective at these tactics. By the Duma 
elections on December 7, 2003, there was little discussion of policies, platforms or 
even ideology in the campaign. Rather, the campaign was dominated by Putin, a small 
circle of Kremlin elites and messages of Russian solidarity and nationalism. In the 
2003 elections, party-list seats were won by the pro-Kremlin United Russia party 
(37.6 percent of the party-list vote), the Communists (12.6 percent), the Liberal 
Democrats (11.5 percent) and a new nationalist party called Motherland (9 percent). 
The liberal Yabloko just missed winning party-list seats for the first time in a Duma 
election, with 4.3 percent of the party-list vote. Pro-government forces also were very 
successful in the single-member districts.  
 The 1993 Russian constitution calls for presidential elections every four years, 
with the first election being held in 1996 when Boris Yeltsin was at the nadir of his 
popularity. With heavy campaigning, self-censorship on the part of supportive 
journalists from all the major television channels and a promise to end the first 
Chechen war, Yeltsin managed to fend off Communist presidential hopeful Gennady 
Zyuganov. The ailing Yeltsin resigned on December 31, 1999, and Prime Minister 
Vladimir Putin became acting president. Putin won an easy victory in March 2000. By 
March 2004, Putin enjoyed a commanding dominance in Russian politics and won 



6

with 71 percent of the vote.3 None of the Russian presidential campaigns have been a 
time for a dialogue with the Russian voters. In 1996, a fear of a Communist victory 
led Russian journalists, including the prominent NTV commercial television channel, 
to collude in hiding Yeltsin’s serious health problems and widespread corruption of 
the Russian elite to fight off the Communist threat. By 2000, the lack of a viable 
alternative to Putin meant there was little news interest or impact of the campaign. 
This was even truer in 2004, when the chance of realistic political opposition was 
more or less impossible. Neither Yeltsin nor Putin has run under party labels, 
although they have made clear their preferences for the pro-government parties in the 
Duma races held a few months before each presidential contest.  
 The paradox of Russian elections is that while they appear to have less and 
less content, the Duma campaign remains important in acting as a yardstick for public 
opinion. Many parties, including well-financed organizations with strong government 
backing, have failed in Duma elections. Most successful parties became more 
nationalistic, more supportive of Russian military might and less enthusiastic about 
the market economy from 1993 to 1995 (Oates 1998) and the trend has continued. In 
this way, Russian parties have responded to the wishes of the electorate, which turned 
out to be more nationalistic, more supportive of military strength and more socialist 
than first thought by many observers and analysts. Public opinion surveys have shown 
that the campaign matters, as many people make up their minds in the final weeks or 
even days of the month-long campaigns for the Duma. In the fluid Russian electoral 
scene, it is difficult to say whether the voters are actually picking their favorite parties 
or merely pausing to figure out which party is supposed to represent which interests. 
Nonetheless, with an absence of platforms or policy statements, image and sound bite 
become extremely important. It also should be noted that the diversity of opinion and 
coverage of opponents to the Kremlin has dropped sharply in Russia, as news outlets 
fear intimidation, selective application of the law or even violence in response to the 
expression of divergent views. As a result, although Russia has a range of state-run 
and commercial media, there is little freedom of speech.  
Television News Content  
 This paper examines the issue of media coverage of terrorism and security 
threat from two levels of analysis. First, this paper employs a quantitative and 
qualitative review of news coverage on the main state-run and commercial channel 
news programs in Russia. The paper will compare coverage of security issues and 
terrorism in the 2003 campaign with coverage in the 1999/2000 election cycle to 
gauge whether coverage has changed in the wake of 9/11 and the second war in 
Chechnya (launched in 1999). In all of the elections, the methodology for examining 
the news content is the same. The author and collaborators have used a coding frame 
listing approximately 100 different topics and subcategories to label stories in the 
nightly news. Each news segment is timed and labeled with one or more codes, 
relating to the economy, the election campaign, the military, social issues, 
entertainment, etc. In addition, time devoted to newsmakers and political parties is 
tracked as well. We were then able to define how much of a particular news program 
was devoted to specific topics, newsmakers or political parties. This is useful not only 
for looking at how programs handle the daily news, but it is particularly helpful for 
comparing coverage across different channels.  

3 Under Russian law, presidents can serve only two four-year terms. So far, no president has attempted 
to overstay this limit.  



7

Since coding started in 1993, several important trends have been noted on 
state-run Channel 14 and commercial channel NTV (coded since 1995). In particular, 
their flagship news programs have shown markedly different patterns of news 
coverage. Although commercial news had become noticeably more docile by 2003, it 
has provided some sharp criticism of government policy, notably in the first war in 
Chechnya. However, neither state-run nor commercial television has managed to 
develop into a watchdog of the state, invariably supporting particular interests of the 
elites that have distorted its coverage. The Vremya news program on state-run 
Channel 1 is particularly biased, devoting inordinately large amounts of coverage to 
those already in power and those deemed friendly to the Kremlin’s interest. Those 
who challenge the Kremlin are either ignored or blackened with unfair reporting, 
rumor and innuendo. In addition to the analysis of the author and her associates over 
the years, these findings have been supported by media-content analysis projects by 
the European Institute for the Media (Düsseldorf) and the election monitoring 
programs by the Organisation for Security and Co-operation in Europe/Office for 
Democratic Institutions and Human Rights. This paper analyses coverage on Vremya 
(9 p.m. weekday edition) and Sevodnya (7 p.m. weekday edition) from November 7 
through December 5, 2003.5 Channel 1 has virtually global reach in Russia and 
surveys have shown it to be the most popular channel. NTV is the most popular 
commercial channel and the only commercial channel with any notable news content. 
NTV reaches about 75 percent of the Russian population, mostly in or near urban 
centers.  
 In the 1999 and 2000 election news, Vremya (Time) provided more coverage 
than Sevodnya (Today) on terrorism relating to Chechnya.6 For example, during the 
campaign for the December 1999 Duma elections, there were 33 mentions of Chechen 
terrorism among 509 news segments and 20 of those mentions were on Vremya. The 
same pattern held for the 2000 presidential elections, when Vremya mentioned 
Chechen terrorism in 24 news segments out of a total of 217 news items and 
Sevodnya mentioned it just 7 times in 208 news items. However, coverage of 
terrorism outside the Chechnya story was virtually non-existent, with only a handful 
of stories coded with a subject of non-Chechen “terrorism” – a total of four on both 
news programs during the Duma campaign and three during the presidential 
campaign. Thus, the coverage of terrorism was both concentrated on the state-run 
television Channel 1 rather than on the commercial channel and it was focused on the 
domestic issue of terrorism involving Chechnya.  
 What happened in the 2003 parliamentary elections? In terms of general news 
coverage, the findings were consistent with the pattern for the earlier elections, 
although by this time there were some significant changes in the media environment. 
Most importantly, any notion of independence of the commercial mass media had 
seriously eroded, as the Putin administration had managed to wrest control of both 
NTV and TV-6 from powerful media oligarchs Vladimir Gusinsky and Boris 
Berezovsky. Through a series of selectively applied laws, control of NTV was taken 
away from Gusinsky in 2001 and he has since fled into exile from charges of fraud 
and tax evasion. Berezovsky is now in exile in Britain. TV-6, in which he had a 

4 The media entity that broadcasts on Channel 1 has changed its name twice and its structure once since 
1993. For simplicity’s sake, the current First Channel will be referred to as Channel 1 throughout.  
5 While the main nightly news is just a fraction of the daily television output, it is the most important 
show relating to politics on the daily schedule.   
6 The coding scheme defines terrorism relating to Chechen as either terrorism in the disputed territory 
or acts that were attributed to the Chechen terrorists/cause elsewhere. 



8

controlling interest, was eventually turned into an all-sports channel. The financial 
empires of both men also controlled other media outlets, which also were affected by 
the switch in ownership.  

Despite the government pressure that led to the ownership change, NTV 
remained distinctive in its 2003 election coverage from state-run Channel 1.7 An 
examination of its flagship nightly news program Sevodnya (Today) showed that it 
had markedly different content from Vremya onChannel 1. In fact, there were times 
when it was difficult to tell whether the news teams were covering the same country 
on the same day.8 The main news story just before the parliamentary elections was the 
arrest and imprisonment in late October 2003 of Mikhail Khodorkovsky, the 
extraordinarily wealthy oligarch who headed the major Russian oil concern Yukos. 
Khodorkovsky had become increasingly involved in politics, funding media outlets 
and political parties, before he was arrested on charges of fraud and tax evasion. Yet it 
is striking how Khodorkovsky virtually disappeared from the main nightly news on 
Channel 1’s Vremya. On NTV’s Sevodnya, Khodorkovsky received more coverage 
during the Duma election campaign, yet the underlying human rights issue – the 
selective targeting of a wealthy rival to Putin in a virtually lawless system – was not 
discussed in a meaningful fashion. Rather, NTV’s Sevodnya mentioned the issues in 
an ironic and sometimes indirect fashion.  

The central themes on ORT’s Vremya could be described as the efficacy of 
President Putin; the prominence of top leaders of the pro-government United Russia 
party and their close political relationship with the president; how the central 
government strives to fix problems in the region; and Russia’s role in the international 
sphere. The main international story for Russia at the end of 2003 was the political 
turmoil in Georgia, which led to the ousting of Georgian leader Eduard Shevardnadze. 
NTV’s Sevodnya presented somewhat more of the Russian political spectrum and less 
of Putin, yet the Russian president was still the dominant Russian personality on the 
newscast. NTV was somewhat less interested in the international role of Russia and 
more in general news item. While there was relatively little news on Chechen warfare 
on Vremya, Sevodnya still carried some news from the front, although it was only a 
shadow of the more aggressive war coverage during the 1995 Duma campaign. 
Vremya was generally more serious and didactic; Sevodnya was more relaxed, 
sometimes a bit sensational and more ironic. The most apparent difference was in the 
choice of which stories to run and how close to the top of the newscast the items 
appeared.  

Although news segments were very similar in length, the varying approaches 
to news topics, individuals and parties were distinctive (see Table 1: Topics Covered 
on Vremya and Sevodnya during the 2003 Duma Campaign). As in earlier years, 
Vremya focused to a greater degree on the campaign. Campaign characteristics were 
mentioned in 16 percent of Vremya’s stories, compared with 13 percent for Sevodnya.
Meanwhile, Sevodnya had a heavier emphasis on both the former Soviet Union and 
crime. In addition, Vremya had twice as much coverage of the role of the president. 
As noted above, there was more coverage of Chechnya on Sevodnya. The commercial 
news show paid little attention to political parties, with just six mentions of parties 

7 The official campaign period is one month before the elections, although there is a ban on reporting 
on the election 24 hours before the ballot.  
8 The nightly news shows Vremya (The First Channel) at 9 p.m. and Sevodnya (NTV) at 7 p.m. were 
taped weekdays during the month-long campaign in Moscow. Due to technical problems, Vremya for 
November 17, 2003, is missing from the analysis.



9

over the entire course of the campaign, compared with 38 mentions on Vremya (see 
Table 2: Mention of Major Parties on Sevodnya and Vremya, 2003Duma Campaign).  
<Tables 1 and 2 here.> 
 Terrorism was one of the leading topics on the news, not surprising given both 
the public interest in the problem in general and the terrorist attack on a train in 
Southern Russia that left more than 40 people dead just two days before 2003 Duma 
elections. Major terrorist attacks in Russia also have included the seizure of hostages 
at a Moscow theatre in late 2002 that left at least 170 dead and the mysterious 
explosions in apartment buildings in Moscow and other Russian cities in 1999.9

Altogether, nine percent of the news was devoted to terrorism during the Duma 
campaign. About half of the items (28) on terrorism related to Chechnya and the rest 
(26) were on other terrorism topics. While there was not an enormous difference in 
the total number of stories on each news program – 25 on Vremya and 29 on 
Sevodnya – the emphasis was quite different. Sevodnya focused more heavily on 
terrorism as it related to Chechnya, perhaps not surprising in that NTV offered far 
more coverage of the war and Chechen affairs in general. On the other hand, Vremya 
had more coverage (15 items compared with 11 on Sevodnya) of terrorism that was 
not related to Chechnya.  
 When summaries of the daily coverage relating to general terrorism and 
Chechnya terrorism on Vremya and Sevodnya are placed side by side, the differences 
in coverage are quite clear (see Table 3: Terrorism Coverage in the 2003 Russian 
Parliamentary Elections). Both news programs covered terrorist acts in Iraq on 
November 12, Turkey on November 20, and in Southern Russia on December 5. In 
particular, the bombing of the train in Esentuki just two days before the election 
generated in-depth coverage on both news programs, with more than 11 minutes of 
coverage on Vremya and more than 10 minutes on Sevodnya. Although both channels 
featured similar coverage of the disaster – clips of the wrecked train, medical 
personnel helping the victims and witness statements -- Vremya spent much longer 
focusing on the government reaction to the crisis. In line with its overall emphasis on 
the ‘cult of Putin’, Vremya showed Putin meeting with regional leaders and security 
personnel in two subsequent clips that totaled 5 minutes and 23 seconds. This 
compares with the actual report on the incident, which was far briefer at two minutes 
and 45 seconds (the two segments that lead the news program). Sevodnya covered the 
government response and showed Putin meeting with representatives of the police and 
military over the explosions, but this segment was relatively short (1 minute, 7 
seconds) and the coverage of the actual explosion spanned eight minutes and 46 
seconds. While there was some overlap between ‘official response’ statements and 
coverage of the explosion itself, Sevodnya provided more reporting on the explosion 
itself and less about the government response than coverage on Vremya.
<Table 3 about here. > 
 That is not to say that Vremya was not being responsive to the needs of the 
Russian viewers as they expressed them in focus groups in 2000 and 2004.10 Many 

9 There are many issues within the terrorism stories, not least that most of the theatre hostages were 
killed in the gas attack by government forces and that the culprits in the apartment bombings have 
never been identified. However, the history of problematic coverage and conspiracy theories in 
terrorism coverage in Russia is a topic for another paper.  
10 In 2000, the author gathered material from 24 focus groups in Moscow, Ulyanovsk and Voronezh. In 
2004, 10 focus groups were held in March and April in Moscow and Ulyanovsk. The groups were 
organised and moderated by Russian Research Ltd. (Moscow). The groups were divided into age 
groups with each had eight participants.  The groups lasted about two hours each. All of the focus 



10

Russian viewers said that they seek solace and comfort from the television in times of 
national crisis, especially after terrorist attacks in Russia. They are often distressed by 
the repetition of grisly scenes of destruction and many find interviews with victims 
distressing as well as a violation of good taste. At the same time, many respondents 
admitted that it is hard to stop watching this sort of coverage. However, if there is a 
particular news formula for terrorism, Vremya’s approach at limiting the scenes from 
the explosion and spending a lot of airtime showing officials dealing with the problem 
is closer to that desired by many Russian viewers. This need for ‘leadership 
reassurance’ is certainly not unique to Russia. A study of appearances by U.S. 
President George Bush by Erik Bucy (2003) found that viewers felt the president’s 
appearance was reassuring when paired with low-intensity images of traumatic news, 
although the palliative effect of seeing the president lessened with more high-intensity 
images. In addition, the appearance of nationalistic images – such as the reliance of 
Vremya on staged cabinet meetings held in the Kremlin – is not limited to Russia. 
Hutcheson et al. (2004) found that journalists responded to the renewed emphasis on 
“American core values” in their language in Time and Newsweek in the wake of 9/11 
(p. 27).  
 Although Vremya and Sevodnya both covered the terrorist acts, they covered 
them in ways that related to their own needs as news outlets. There was some 
convergence, in the sense that both devoted the leading minutes of their nightly 
broadcast to the Esentuki terrorism story, displacing the usual ‘last campaign day’ 
roundup that is traditional in Russian news.11 Both stations did fulfill what Doris 
Graber (2001) has identified as the ‘mirror’ model of the media, the extensive and 
immediate news coverage that follows a crisis. The ‘mirror model’ of the news should 
render other factors in media models -- such as the impact of political views, 
organization issues in the newsroom or professional concerns -- relatively 
unimportant. However, the output of Sevodnya and Vremya on December 5, 2003, 
suggests that even at times of crisis, the two main state-run and commercial television 
stations have markedly different coverage. For Vremya, this supports the agenda of 
showing a strong, responsive and effective Russian state. In the case of Sevodnya, 
showing terrorist acts fits well into the station’s focus on sensational and attention-
grabbing news. In both cases, there is no attempt to talk about why the terrorists chose 
to wage war on Russian citizens; rather the news focus is first on the event itself and 
the response by the Russian authorities. 
 It is important to note that this reflects a grave change in news coverage from 
NTV in the mid-1990s. For example, during the 1995 parliamentary elections, 
Sevodnya aggressively covered the war in Chechnya, consistently challenging the 
one-sided government reports of easy Russian victories as well as using sources from 
the Chechen side of the conflict. NTV’s reporting on the failures of the Russian 
military, the defiance of the Chechen population and the rebel cause fed the anti-war 
movement in Russia. Eventually, the Yeltsin administration decided to pull out of the 
war, brokering a tentative truce that quickly gave way to more chaos in the region.  
By 2003, however, Sevodnya did not cover the Chechen cause in the same way. This 
was due to significant changes and pressures at the news organization. As discussed 
above, NTV no longer had relative editorial independence from the central 
government. Although still a commercial enterprise, the Putin administration had 
made it clear with its forced change of ownership in NTV’s parent company (Media 

groups were funded by the Economic and Social Research Council. The groups were moderated by 
Igor Galin and Tatyana Burchakova of Russian Research.  
11 Due to the news blackout 24 hours before midnight Sunday, the technical start of Election Day.  



11

Most) in 2001 that direct and sustained criticism of the Putin regime would no longer 
be tolerated. NTV was left in a gray area, free to pursue the news but aware that the 
central government could close or change the station completely through similar legal 
tactics. The second change was that the war in Chechnya had moved from a conflict 
limited essentially to one small region in Russia to one that involved high-profile 
domestic terrorism, including the deadly Moscow theatre siege. Sympathy for the 
Chechen cause or at least an antipathy for Russian troops being sent to the area 
dropped steadily. Journalists and media analysts in Russia had come to feel there was 
relatively little public interest in hearing the Chechen side of the story. 12 

In the case of the Chechen war where does the influence of government 
pressure end and viewer antipathy begin? This is an enormously difficult question to 
answer because of the reciprocal nature of coverage and viewer engagement. Much of 
the political communication literature argues that viewers must be ‘primed’ to follow 
stories and make them a part of their political consciousness. The broadcasts relating 
to Chechen terrorism in Vremya and Sevodnya presented the viewer with a very 
unsophisticated story line, one that stressed the evil intent of the terrorist and the 
necessity for a heavy-handed response from the government. It would be rational to 
argue that the two channels had different motivations for producing this particular 
coverage. In the case of Vremya on state-run television, the coverage further 
demonized the Chechens and gave justification for the heavy-handed state tactics that 
infringed human rights. In the case of Sevodnya on commercial NTV, the frightening 
images and unsettling notion of terrorism fit into their more sensationalized approach 
to the news. While it is impossible to speculate further on the news formulation 
without in-depth interviews with a range of editors at both channels, this does show 
the problems that the coverage of terrorism poses for both state-run and commercial 
television. In both cases, fear mongering and sensationalism appear to win out over a 
more balanced approach. Although the reasons for the direction of the coverage are 
different, the results show similar characteristics.  

Media coverage aside, political parties and candidates did not provide a 
central, meaningful discussion about terrorism or Chechnya in the 2003 Duma 
campaign. From the platforms of the main political parties, it was impossible to 
identify any sort of political spectrum. Out of 82 pages of party platform material 
filed with the Central Elections Commission, only 15 paragraphs mentioned terrorism 
and it was cited in widely divergent contexts.13 The dominant, pro-government United 
Russia party noted the importance for co-operation with the United States in the fight 
against terrorism and called for the recognition that terrorism everywhere (i.e. in 
Chechnya) was equally evil to terrorist groups targeted by the United States (pp. 10-
11). By contrast, the nationalist Liberal Democrats blamed the rise in terrorism on 
American expansionism and ambition to take over the world (page 4 of its platform). 
The Liberal Democrats devoted the most attention to terrorism, mentioning it in seven 
paragraphs in their 17-page platform. In addition to concerns about American 
expansionism, the Liberal Democrats suggested the death penalty for terrorists as well 
as significantly expanding Russian security forces to deal with terrorists and other 
criminals. The Liberal Democrats tempered their criticism of America by pointing out 

12 Author’s interviews, Moscow, March 2004. 
13 Based on a review of party platforms filed with the Russian Central Electoral Commission for United 
Russia (25 pages), the Communists (7 pages), the Liberal Democrats (17 pages), Rodina (15 pages), 
Yabloko (4 pages) and the Union of Right Forces (14 pages). These parties were the six most 
successful parties in the party-list vote in 2003 although Yabloko and the Union of Right Forces failed 
to cross the five-percent barrier to gain party-list seats in the Duma.  



12

that co-operation with this strong country was important in the struggle against 
international terrorism (p. 9). The lone mention of terrorism in Motherland’s platform 
was a demand for the end of violent television or ‘on-screen terrorism’ (p. 11, 
ekrannovo terrorizma in Russian). Yabloko complained that the police were not 
protecting people from either crime or terrorism and gave a rare plea for peace in 
Chechnya: “In Chechnya both soldiers and peaceful civilians continue to perish” (p. 
3). A review of 99 paid advertisements during the Duma campaign reveals little 
reference to terrorism or international security, beyond some predictable comments 
from Liberal Democratic leader Vladimir Zhirinovsky about a need for victory in the 
Caucuses.14 The role of party leader Sergei Shoigu as Emergencies Situation Minister 
(including Chechnya) was noted in United Russia ads.15 

The broad and uneven comments about terrorism in the party platforms were 
not particularly reflected in the coverage of political parties during the Duma 2003 
campaign because there was barely any coverage at all. As in earlier years, political 
parties received a negligible amount of coverage and there was virtually no discussion 
of actual policies. Most of the campaign coverage, particularly on Vremya, displayed 
leaders and vague, populist statements by United Russia party leaders such as 
Moscow Mayor Yuri Luzhkov. The characteristics of political parties were mentioned 
in seven percent of the news stories (44 stories total) on Vremya and Sevodnya, but all 
but six of the stories were on Vremya (see Table 1). As in earlier elections, Sevodnya 
devoted virtually no attention to political parties. The campaign was mentioned in 86 
stories, but these were stories that dealt only with the campaign itself rather than party 
policies or characteristics. The campaign coverage was spread more evenly between 
the two news shows, with 49 stories on Vremya and 37 on Sevodnya. The six major 
parties were mentioned a total of 62 times on the two news programs during the 
campaign, but United Russia had the majority of the coverage with 19 mentions (see 
Table 2). Once again, Vremya was far more likely to mention political parties than 
Sevodnya.

The dearth of meaningful policy statements from political parties about 
international or domestic terrorism – in their own platforms or on the nightly news -- 
meant there was little structure for a meaningful debate. As a result, the electorate 
could not choose among options for dealing with domestic terrorism, aside from 
general rhetoric about strengthening security forces and ‘getting tough’ with terrorists. 
There was no debate about future policy direction. In a way, this is sensible, because 
the Duma has been unable to make a strong impact on policy direction, particularly in 
the area of international security. The problem was that the election for the president, 
held just a few months after the Duma elections, also was not a time for policy debate 
and the role of the Russian president is crucial in security issues. Putin had such a 
commanding lead in the public opinion surveys that it was clear there was no real 
need to campaign – or compromise – in order to win re-election.  
 This is particularly troublesome because there is ample evidence that Russians 
are both extremely concerned about terrorism and quite divided in their attitudes 
about the Chechen War. In a 2003-4 survey, 77 percent of the respondents felt that 
terrorism was a “very serious” threat to Russian security and an additional 18 percent 

14 This was only one of several of the party’s ads, however, which featured slogans ranging from ethnic 
cooperation to the need for government monopolies in the energy sector. 
15 Russian parties also have free broadcast time, but the author has not completed a review of this 
material. A brief overview of the spots suggests there was little policy coherence.  



13

considered it “quite serious”.16 The respondents were not as concerned about Islamic 
fundamentalism – 46 percent saw it as a “very serious” threat and an additional 28 
percent perceived it as a “quite serious” threat. In terms of threats to their country, 
they were far more worried about the United States than Chechnya, with 23 percent 
citing the U.S. as major threat to Russia and only 3 percent saying the same for 
Chechnya.  
Focus Group Findings 

The respondents in ten focus groups held in Moscow and Ulyanovsk in early 
Spring 2004 found little connection between terrorism and the recent round of 
elections. There was very little recall of any discussion of terrorism in either the 
Duma or presidential campaigns. “Well, they made a lot of noise during the 
campaign, and now it’s come to an end and none of them are giving an account of 
themselves of what they have done,” said Sergei, a 40-year-old metalworker from 
Ulyanovsk. As there was little policy discussion in the Duma campaign and virtually 
none in the presidential campaign – in which Putin made no use of free time or paid 
advertising – this response is not surprising. Oksana, 38-year old stay-at-home mother 
from Moscow, labeled watching the campaign on television a “waste of time”, a 
sentiment with which many focus-group participants agreed. When asked whether 
terrorism played a role in their vote choice, most were unable to make any particular 
connection. While there was barely any mention of their vote choice in the Duma 
campaign, the participants were more ready to talk about their decision to vote for 
Putin in the more recent presidential contest. Indirectly, Putin’s stand on terrorism 
was relevant here, in that many of the participants perceived Putin as a strong, 
decisive leader, a man who once commented that he would “flush the Chechen 
terrorists down the toilet.” Even if the respondents paid attention to the campaign 
messages, they tended to be deeply skeptical of them: “In Russia, we’re used to not 
believing anyone,” said Dmitri, a factory worker from Ulyanovsk.  

The reasons the focus-group participants gave for voting for Putin, in 
approximate order of importance, could be summarized as: 1) there was no one else; 
2) he’s not like Yeltsin; 3) he’s presentable, i.e. “erudite”, doesn’t drink, is a 
sportsman; 4) nothing really bad happened in the four years of his first term; and 5) 
the system has stabilized to a degree, i.e. pensions are paid. As Lena, a homemaker in 
Ulyanovsk said, “I was also for him because there wasn’t an alternative. And there is 
the hope that he’ll do something.” There were hints at Putin’s personal appeal: “All 
woman forty and older are in love with him,” said Andrei, a factory manger from 
Moscow. Putin’s stand on policies, including the war on terrorism, were not 
mentioned by the respondents and, in fact, were not articulated during the campaign. 
Several respondents (particularly in the depressed city of Ulyanovsk) said that they 
abstained from voting, ticked “against all” on the ballot paper or voted for a minor 
candidate as a protest against the lack of real choice in the elections.  

It is clear that terrorism is indirectly affecting the way in which these 
respondents analyze the political situation in Russia. There was a tendency to blame 
democracy for terrorism, both in the global and Russian contexts. For example, they 
perceived the expansionist ambitions of the capitalist U.S.A. as responsible for much 
of world terrorism, as smaller national groups attempted to fend off American 
domination. In the Russian context, the participants often commented that too much 
democracy was to blame for the lack of law and order. Terrorism linked to Islamic 

16 From a survey of 2,000 Russians in December 2003 and January 2004, carried out by Russian 
Research Ltd. under the direction of Prof. Stephen White of the University of Glasgow. The British 
Economic and Social Research Council funded this survey. 



14

extremism and terrorism related to the Chechen war was usually, but not always, 
mentioned separately by the focus-group participants. This means that for some 
participants it was important to think about the specific problem of Chechnya and the 
on-going war there in order to talk about addressing the problems of terrorism. For 
others, terrorism was a far more global problem, although they tended to perceive it as 
linked to Islamic fundamentalism and typically exacerbated by American imperialism.  

Many of the focus-group respondents were sympathetic to the victims of the 
9/11 attacks, but most saw the attacks as motivated by American greed and 
expansionism. As a result, they did not see clear parallels between the problems faced 
by American citizens by terrorist threats and those confronting Russian citizens. 
Pragmatically, they did not see the problem of terrorism as being ‘solved’ by a 
resolution of the conflict between Russian and Chechen troops in Chechnya. 
However, many respondents felt that a greater amount of Russian control in Chechnya 
would help contain some of the terrorist threat, although they remained somewhat 
skeptical and suspicious about exactly who was directing terrorist attacks in Russia. 
Thus, they saw the Chechen war as linked to terrorism, but saw no quick victory or 
resolution to problem. In terms of the United States, the focus-group participants 
overwhelmingly perceived the second invasion of Iraq by U.S.-led forces as more 
American imperialism motivated by control of oil resources in the Middle East rather 
than a military response to the 9/11 attacks. 

The way that these attitudes translated into electoral choices was not 
particularly clear in the focus groups for two reasons. Even in the Duma campaign, in 
which the voters could pick among a set of powerful parties with quite different 
policy orientations, there was virtually no discussion of terrorism linked to Chechnya 
or terrorism in general. Even recall of the timing of terrorist acts and elections could 
be quite weak, as one respondent in Ulyanovsk claimed there were no terrorist acts 
around the elections. Actually, a train was bombed in Southern Russia two days 
before the Duma elections and the Moscow metro was bombed a few weeks before 
the presidential election. A second problem was that there did not seem to be broad 
agreement on a particular path forward. Those who saw terrorism as linked to the war 
in Chechnya pointed to a need for a resolution to the conflict, but feelings were quite 
mixed as to whether this meant more military intervention or peace talks. Thus, 
parties did not set out firm policies and voters did not articulate clear policy 
preferences. In terms of the presidential election, the issue is quite different. While the 
focus-group participants did not feel that issues per se played a role in the campaign, 
they made it clear that they had certain expectations of a president, even in a flawed 
democracy. They were frustrated by the apparent inability of the state to control or 
stop terrorism (either Chechen-related or in the international sphere). They quickly 
equated this to a lack of state effectiveness in other areas, such as providing 
employment, pensions or health care. Several times the policies of Soviet dictator 
Josef Stalin were praised as particularly effective. However, terrorism itself did not 
emerge as a distinctive issue in the election campaign.  

Does the lack of policy content and choice render election campaigns 
essentially irrelevant in terms of terrorism or other aspects of Russian political life? 
Despite the relative lack of party development or balanced media coverage, election 
campaigns still provide limited choice for the Russian electorate. While some of the 
focus-group participants felt that the campaigns were a waste of time, others clearly 
felt it was a time that leaders were at least somewhat accountable to the populace. 
This perception of accountability was stronger among the Muscovite respondents than 
those in Ulyanovsk, who were disappointed by high unemployment and their 



15

crumbling city infrastructure. Russians may find that their contemporary campaigns 
have more in common with Soviet elections, in which the Communist Party of the 
Soviet Union made moderate efforts to market itself to the population. Russian 
election campaigns may be better understood by looking at this Soviet model rather 
than at the relationship among parties, voters and the media in the West.  

That being said, what did the respondents think of the media’s coverage of 
terrorism in general? Their responses paralleled comments in 24 focus groups held in 
2000 that decried a lack of taste and decorum on television. They were particularly 
upset by disturbing film from the Moscow theatre siege and the bloody scenes after 
the Moscow metro bombing. “It isn’t just adults out there,” warned Pavel, a 31-year-
old security guard in Moscow and a father of four. In addition, the respondents were 
concerned about the balance among the public’s right to know, the people’s need to 
know and security concerns. Many respondents felt that it was better to avoid 
publicizing details about the events not only to lessen possible offence to the public, 
but also to stop tipping off terrorists or giving them more publicity. They 
acknowledged that there was a fine line between informing the public by giving 
details of a terrorist attack and frightening the public with the same details. Many 
respondents felt that there should be more ‘news you can use’ in regard to terrorism, 
such as instructions on what to do in the aftermath of a large terrorist attack, but still 
others felt this would merely engender fear and panic in people. Most focus-group 
participants were not, however, offended by any racist comments or insinuations. In 
fact, many of the participants were openly racist, some even suggesting that clearing 
Moscow of anyone who even looked Chechen was a good idea. Concerns over 
security clearly won out over concerns for tolerance, although a few participants 
protested the overtly racist views. There was a general sense of despair over how to 
end terrorism, especially as it was so difficult to uncover the real roots of the problem 
in a multi-lateral world.  

Many focus-group participants did perceive differences in programs on 
Channel 1 and NTV, although a high level of distrust of commercial television 
remained (as in the 2000 focus groups).17 They generally saw ORT’s Vremya as more 
authoritative, decorous and less sensational. Many thought that NTV’s news teams 
were less obedient to Putin’s political line and, in particular, gave more news about 
Chechnya. This greater degree of openness was not always appreciated by the 
respondents, many of who said they preferred order to freedom on television. It is 
significant that respondents often talked about particular programs rather than specific 
channels in discussing the range of political news on television. Many participants 
mentioned NTV’s Namedni and Svoboda Slova (cancelled since the focus groups 
were held) as particularly good in giving unusual and diverse opinions, although some 
disliked the more personalized tone of the coverage. It does suggest, however, that 
certain lacunae of media freedom can exist in the television sphere in Russia, as the 
hosts of these programs or others may re-launch similar programs. However, many of 
the participants were not sanguine about the ability of journalists to provide balanced 
or unbiased coverage in Russia, after all journalists “can be bought, can be shot or can 
be intimidated,” said 37-year-old Igor, a Muscovite who works in the fur trade.  
Conclusions  

This paper posed three questions about terrorism and media coverage in Russia: 
an investigation into whether state and commercial television channels covered 

17 It should be noted that some of the Ulyanovsk focus-group participants were unable to pick up the 
NTV signal. 



16

terrorism differently; how the Russian audience felt about this coverage; and whether 
it affected their vote choice. An analysis of the nightly news on the main state-run and 
commercial channels on Russia shows significant differences in terrorism coverage. 
The state-run channel focused on terrorism abroad, while the news on the commercial 
channel spent more time on terrorism related to Chechnya. While both provided 
relatively extensive coverage of terrorist events, the state-run channel provided far 
more ‘voices of authority’ to contextualize the event and less time showing the scenes 
of devastation. The Russian audience appreciated this and most of them favored a 
more decorous, if perhaps less in-depth, approach to terrorism coverage. This could 
explain why so many questions about terrorist acts remain unexplored in the Russian 
media. In terms of voting, the connections are more difficult to perceive, particularly 
as neither the Duma nor the presidential election campaigns in Russia in 2003 and 
2004 spent much time on issues. However, it is clear that the ability to ‘talk tough’ 
about terrorism – even if it apparently has little effect – is perceived as an important 
role for Putin.  

What do these findings mean in the context of comparative media and politics? In 
particular, they suggest that it is immensely important to examine exactly what is 
being said on national television about terrorism. In Russia, the most popular state-run 
channel is favoring state posturing over a dissemination of facts about the terrorist 
acts. There is no attempt to place terrorist events in Russia within a political context 
or to discuss the causes of the rising tide of terrorism against Russian citizens. As a 
result, it is easy to slip into prejudices and assumptions about the ‘enemy’ rather than 
focus on the dwindling share of rights for all Russian citizens. Terrorism and the 
shadow of fear it casts can be used all too easily to obscure repressive government 
measures.  

 



17

 
Bibliography 
 
Benson, Rodney. 2004. Bringing the Sociology of Media Back In. Political 
Communication 21:275-292. 
Bucy, Erik P. 2003. Emotion, Presidential Communication, and Traumatic News: 
Processing the World Trade Center Attacks. The Harvard International Journal of 
Press/Politics 8 (4): 76-96.  
Entman, Robert M. 2003. Cascading Activation: Contesting the White House’s Frame 
after 9/11. Political Communication 20:415-432.  
European Institute for the Media (EIM). 1996a. Monitoring of the Media Coverage of 
the 1995 Russian Parliamentary Elections. Düsseldorf: The European Institute for the 
Media.  
European Institute for the Media (EIM). 1996b. Monitoring of the Media Coverage of 
the 1996 Russian Presidential Elections. Düsseldorf: The European Institute for the 
Media.  
European Institute for the Media (EIM). 2000a. Monitoring of the Media Coverage of 
the 1999 Russian Parliamentary Elections. Düsseldorf: The European Institute for the 
Media.  
European Institute for the Media (EIM). 2000b. Monitoring of the Media Coverage of 
the 2000 Russian Presidential Elections. Düsseldorf: The European Institute for the 
Media.  
Gitlin, Todd. 2004. Reply to Rodney Benson. Political Communication 21: 309-310. 
Helvey, Laura Roselle and Sarah Oates. 1998. What's the Story? A Comparison of 
Campaign News on State-Owned and Independent Television Networks in Russia." 
Presented at the American Political Science Association Annual Meeting, Boston, 
U.S.A.  
Graber, Doris. 2001. Mass Media and American Politics. Washington, D.C.: 
Congressional Quarterly Books.  
Hewitt, Christopher. 1992. Public’s Perspective. In David L. Paletz and Alex P. 
Schmid. Terrorism and the Media. London: SAGE Publications.  
Hutcheson, John, David Domke, Andre Billeaudeaux and Philip Garland. 2004. U.S. 
National Identity, Political Elites and a Patriotic Press Following September 11. 
Political Communication 21: 27-50.  
Kaid, Lynda Lee and Christina Holtz-Bacha (eds.) 1995. Political Advertising in 
Western Democracies: Parties & Candidates on Television. London: SAGE. 
Mickiewicz, Ellen. 1999. Changing Channels: Television and the Struggle for Power 
in Russia (Revised Edition). Durham, N.C.: Duke University Press. 
Oates, Sarah. 1998. Party Platforms: Toward a Definition of the Russian Political 
Spectrum. 1998. Journal of Communist Studies and Transition Politics. Vol. 14, Nos. 
1-2 (March-June), pp. 76-97. Also appeared as a chapter in John Löwenhardt (ed.) 
1998. Party Politics in Post-Communist Russia. London: Frank Cass.  
Oates, Sarah. 2004. Post-Soviet Political Style: Parties, Television and Voters. 2004. 
In Geir Flikke (ed.)  The Uncertainties of Putin’s Democracy. Oslo: Norwegian 
Institute of International Affairs. 
Oates, Sarah. 2003. Television, Voters and the Development of the ‘Broadcast Party’. 
In Vicki Hesli and Bill Reisinger (eds.) The 1999–2000 Elections in Russia: Their 
Impact and Legacy. Cambridge and New York: Cambridge University Press. 



18

Oates, Sarah and Laura Roselle. 2000. Russian Elections and TV News: Comparison 
of Campaign News on State-Controlled and Commercial Television Channels. The 
Harvard International Journal of Press/Politics 5(2): 30-51. 
Organisation for Security and Cooperation in Europe/Office for Democratic 
Institutions and Human Rights (OSCE/ODHIR). 27 January 2004. 
Russian Federation: Elections to the State Duma. OSCE/ODIHR Election 
Observation Mission Report. Available online at 
http://www.osce.org/documents/odihr/2004/01/1947_en.pdf
Semetko, Holli A., Jay G. Blumler, Michael Gurevitch and David Weaver with Steve 
Barkin and G. Cleveland Wilhoit. 1991. The Formation of Campaign Agendas: A 
Comparative Analysis of Party and Media Roles in Recent American and British 
Elections. Hillsdale, N.J.: Lawrence Erlbaum Associates.  
Wilkinson, Paul. 1997. The Media and Terrorism: A Reassessment. Terrorism and 
Political Violence, Vol. 9, No. 2: 51-64.  
 



19

Table 1: Topics Covered on Vremya and Sevodnya during the 2003 Duma 
Campaign (Rounded percentage mentioned in news stories, total number of 
stories) 
 
Subject Mention in news 

stories 
Vremya Sevodnya 

Share No. of 
stories 

Share No. of 
stories

Share No. of 
stories

Campaign characteristics 15%  86 16% 49 13% 37 
Former USSR 11% 63 9% 27 13% 36 
Crime 9% 54 6% 19 12% 35 
Party characteristics  7% 44 12% 38 2% 6 
Economy 7% 40 8% 25 5% 15 
Culture 6% 37 4% 12 9% 25 
Terrorism related to 
Chechnya 

5% 28 3% 10 6% 18 

Role of president 4% 26 6% 18 3% 8 
Terrorism 4% 26 5% 15 4% 11 
Role of legislature 4% 21 4% 12 3% 9 
Economic crimes  3% 19 1% 4 5% 15 
Military general news 3% 19 3% 9 4% 10 
Participation 3% 16 3% 10 2% 6 
Iraq 3% 16 3% 10 2% 6 
Social services 3% 16 4% 12 1% 4 
Foreign policy (general) 3% 15 4% 12 1% 3 
Other campaign news 2% 14 3% 8 2% 6 
General politics 2% 14 2% 5 3% 9 
Corruption 2% 13 2% 6 2% 7 
Education 2% 13 1% 4 3% 9 
Rules of campaign game 1% 8 1% 4 1% 4 
Crime, law and order 1% 8 1% 3 2% 5 
Criminal campaign acts 1% 7 1% 1 2% 6 
Russian soldiers in 
Chechnya 

1% 4 0% 1 1% 3 

Media in campaign 1% 6 1% 1 2% 5 
Chechen soldiers in 
Chechnya 

1% 6 0% 1 2% 5 

Health care 1% 6 1% 4 1% 2 
Kompromat 1% 4 3% 3 1% 1 
Total number of subjects 
coded 

 593  307  286 

Source: Television programs coded by the author, Andrei Rogatchevski, Boris 
Rogatchevski and Katia Rogatchevskaia. Percentages add up to more than 100 
because one story can have more than one topic (up to seven in the coding scheme).  
 



20

Table 2: Mention of Major Parties on Sevodnya and Vremya, 2003 Duma 
Campaign  
 
Party Total mentions Vremya Sevodnya 
United Russia 19 14 5 
Communist Party 13 9 4 
LDPR 10 6 4 
Union of Right Forces 10 6 4 
Yabloko 10 10 0 
Rodina 5 3 2 
Total 67 48 19 

Source: Television programs coded by the author, Andrei Rogatchevski, Boris 
Rogatchevski and Katia Rogatchevskaia.



21

Table 3: Terrorism Coverage in the 2003 Russian Parliamentary Elections 
November 7 – December 5, 2003 
 
Note: “Segment” followed by a number indicates the order in which the story 
appeared in the daily broadcast.  
 
DATE VREMYA COVERAGE NTV COVERAGE 

November 
10

Segment 5: Victims of the terrorist 
attacks in Moscow cannot receive their 
compensations (2 min, 35 sec) 

November 
10

Segment  9: Security measures of the 
Saudi government (40 sec) 

November 
12

Segment 1: A terrorist attack in Iraq 
leaves 25 dead, 40 wounded (3 min, 36 
sec) 

Segment  2: Terrorist attack in Iraq, 44 
Italians killed (2 min, 57 sec) 

November 
12

Segment 6: Man arrested for planning 
terrorist attack in Moscow, driver was 
Chechen-born (1 min, 34 sec) 

Segment 3: Russian Prime Minister 
promises victory over terrorists in 
Chechnya (1 min, 1 sec) 

November 
13

Segment  9: Putin and Ministry for 
Extraordinary Situations warn of rising 
threat of disasters, including terrorist acts 
(2 min, 56 sec) 

Segment  2: Former Chechen leader 
Zakayev’s trial (3 min, 36 sec) 

November 
13

Segment  15: London court won’t 
extradite former Chechen leader 
Zakayev, Russians say this is double 
standard on terrorism(1 min, 50 sec) 

Segment  5: Joint meeting of the 
Presidium of the State Council and the 
Security Council (terrorism mentioned) 
(3 min, 20 sec) 

November 
13

Segment  6: Update on the terrorist attack 
in Iraq (41 sec) 

November 
14

Segment 9: 2 people were rescued from 
the Chechens (45 sec) 

Segment  10: Explosion of apartment 
house (1 min, 59 sec) 

November 
14

Segment  11: Colleagues of Chechen 
leader Gelayev found guilty in court (37 
sec) 

November 
17

Due to technical problems, this 
programmed is missing from the 
analysis. 

Segment  2: Prevented terrorist attack (1 
min) 

November 
18

Segment  5: Chechen terrorist leader 
allegedly killed (47 sec) 

November 
19

Segment  2: Chechen citizen charged in 
terrorist attack (32 sec) 

November 
20

Segment  1: Terrorist attack on the 
English consulate and bank in Turkey (2 
min, 10 sec) 

Segment 1: New terrorist attack in 
Turkey (2 min, 7 sec) 

November 
20

Segment  2: Details of Turkish terrorism 
attack (2 min, 10 sec) 

Segment 2: Bush speaks on terrorist 
attacks in Turkey (3 min, 1 sec) 

November 
20

Segment 3: Putin speaks calls Turkish 
prime minister to express his support (26 
sec) 

Segment  18: Update on the terrorist 
attack on the British consulate, etc., in 
Turkey (43 sec) 



22

November 
20

Segment  4: Putin speaks at official 
ceremony of receiving mandates from 
foreign ambassadors (mentions 
terrorism) (56 sec)  

November 
20

Segment  11:People who were making 
counterfeit dollars were prosecuted (2 
min, 10 sec)  

November 
20

Segment  12: Putin sent his condolences 
and support to Blair over terrorist attack 
on consulate in Turkey (28 sec)  

November 
20

Segment  13: A Turkish journalist 
comments on terrorist attacks in Turkey  
(56 sec)  

November 
20

Segment  14: 3 new terrorist attacks in 
Iraq – no one claims responsibility (34 
sec)  

November 
20

Segment  15: Bush on official visit to 
London amidst British protestors (53 sec)

November 
21

Segment  2: More terrorist attacks are 
expected in Turkey; the British consulate 
is evacuated (3 min, 13 sec) 

Segment  5: Prevented terrorist attack (52 
sec) 

November 
21 Segment  6: Terrorist arrested (35 sec) 
November 
21

Segment  7 More terrorist attacks are 
expected in Turkey (2 min, 1 sec) 

November 
24

Segment  1: A large-scale military 
operation in Chechnya (3 min, 1 sec) 

November 
24

Segment  11: American casualties in Iraq 
(54 sec) 

November 
25

Segment  15: Terrorist arrested in Yemen 
(18 sec)  

November 
26

Segment  7: Report from the Russian 
borders in the Caucasus (1 min, 51 sec) 

November 
26

Segment  10: Latest scandals reported 
from the election commission (terrorism 
mentioned) (1 min, 37 sec) 

November 
27

Segment  16: Overview of the recent 
terrorist attacks in Iraq (1 min)  

November 
28 Segment 14: Trial of a terrorist (1 min) 

December 1 

Segment  13: Hostages go free from 
Nigerian oil rig (part of daily news 
roundup) (1 min, 44 sec)  

December 2 
Segment  16: Update on the terrorist 
attack in Iraq (3 min, 37 sec) 

Segment  1: Intelligence on possible 
terrorist attacks (2 min, 4 sec) 

December 2 

Segment  17: Four-year anniversary of 
terrorist hijacking of Armenian 
parliament (1 min, 22 sec)  



23

December 3 

Segment 2: Meeting of the Security 
Council (mentions terrorism) (3 min, 13 
sec) 

Segment 3: Police search voting booths 
for bombs (57 sec) 

December 3 

Segment  9: Large group of 
paramilitaries surrendered today in 
Chechnya (2 min, 32 sec) 

Segment  7: Large group of terrorists 
surrendered (43 sec) 

December 4  

Segment  8: Exiled oligarch Berezovsky 
travels to Georgia despite Russian arrest 
warrant (1 min, 39 sec) 

December 4  
Segment  15: Report from an Israeli navy 
base (2 min, 59 sec) 

December 5 
Segment  1: Bomb explosion in Esentuki 
(Southern Russia) (2 min, 4 sec) 

Segment  1: Bomb explodes on train in 
the South of Russia inEsentuki (4 min, 4 
sec) 

December 5 Segment  2: More on bomb explosion in 
Esentuki (41 sec) 

Segment  2: More on the bomb explosion 
in Esentuki (44 sec) 

December 5 
Segment  3: 8 Dec is announced a 
mourning day for terrorist attack in 
Esentuki (3 min, 13 sec) 

Segment  3: Putin meets with 
representatives of police and military 
over bomb explosion in Esentuki (1 min, 
7 sec) 

December 5 Segment  4: Putin asks regional leader to 
take all possible measures to help the 
victims of Esentuki bombing (43 sec) 

Segment  4: Hotline opened in Moscow 
relating to Esentuki terrorist attack (22 
sec) 

December 5 Segment  5: Putin’s consultation with the 
representatives of Russian security 
service (4 min, 40 sec) 

Segment  5: Update on those killed, 
wounded in Esentuki railway bomb (1 
min, 56 sec) 

December 5 
 

Segment  6: More on the bomb explosion 
in Esentuki (1 min, 14 sec) 

December 5 
 

Segment  17: 40 people dead in the train 
blast in Esentuki (48 sec)  

Source: Television programs coded by the author, Andrei Rogatchevski, Boris 
Rogatchevski and Katia Rogatchevskaia. 


